fredag 13 maj 2016

Elevinflytande - Hur ska man gå tillväga?

Efter att de senaste veckorna ha läst flertalet böcker, sett filmer och diskuterat elevinflytande i gruppen och via olika bloggar så har vi fått väldigt många nya tankar och idéer. Skollagen säger att eleverna ska ha inflytande på sin egna utbildning och vi som blivande lärare vill ju självklart att det ska bli verklighet när vi väl kommer ut i skolans verksamhet. Men jag har insett att det många gånger kommer bli väldigt svårt. För hur kommer man att reagera när man kommer ut i arbete, får en klass på 20-30 elever och plötsligt ska se till att alla elever ska bli sedda och få säga sitt? Det kommer absolut inte att bli lätt, men jag hoppas att alla alltid kommer att göra sitt bästa. Jag funderar också på om man kommer att göra tillräckligt för att alla ska få inflytande. Räcker det med att ta upp värderingar, normer och demokrati? Får eleverna tillräckligt mycket inflytande om man låter dem välja redovisningssätt? Blir verkligen alla elever sedda? Hur ska man egentligen gå tillväga?

Det är många funderingar men få svar. Jag hoppas att allt kommer falla på plats och jag vet att vi kommer lära oss med tiden. Vi har ett viktigt arbete framför oss och jag tror att det viktigaste är att vi vårdar om kontakten med eleverna. Vi ska alltid ha deras bästa i tankarna och handla efter det.

16 kommentarer:

  1. Ja, det kommer att blir spännande och inte helt lätt. Men vi pedagoger ska skapa ramarna för eleverna till exempel att säga att då vi är i klassrummet ska vi ha arbetsro för alla men eleverna kan få fundera och komma med förslag på hur vi skapar detta. Sedan är det beroende på ålder. Jag anser att det behövs struktur för de allra flesta elever och att de kan få inflytande över hur de som individer lär. Vid min VFU var det utvecklingssamtal på gång. Läraren gick igenom en blanket som eleverna hade fyllt i om de olika ämnena, de gick igenom sina gamla mål att öva på och lyfte fram nya mål. Här frågade läraren eleven hur han/hon ville öva på detta innan hon själv kom med förslag. Det är konkret inflytande på sitt eget lärande och eleven blir sedd och lyssnad på. Jag vet också att eleverna i fyran fick välja redovisningsform men att den läraren peppade dem i att vid nästa tillfälle prova ett annat som kunde ha intresserat dem då klasskamraterna gjort annorlunda. Det behöver inte handla om stora saker i våra ögon men vi bör låna elevernas och tänka oss tillbaka i deras ålder. Gör det något om de får välja, skadar det någon eller når de framgång och växer med uppgiften.
    Vi har fått höra att de lite stökigare eleverna tar plats och att detta många gånger är pojkar och jag tänker att man som pedagog funderar över hur mycket tid lägger jag på dem? Spela in, ta tid och lyft blicken för att se vem/vilka har jag inte varit hos den här lektionen/dagen?

    SvaraRadera
  2. Jag håller med er! Jag tror också att det många gånger kommer att bli svårt med elevinflytande i klassrummet men att det är något vi måste sträva mot. Många gånger har man stora klasser med många olika åsikter där allas röster inte kommer att bli hörda alla gånger. Jag tror däremot att möjligheterna till elevinflytande blir större ju äldre barnen blir, ju bättre klassrumsklimat det finns och desto större kunskap om skolan och olika arbetssätt barnen får. Det gäller att i yngre ålder introducera elevinflytande och sen gradvis låta inflytandet öka med ålder. Vi pedagoger måste se till att vi inte bara lyssnar utan att vi också hör barnen, och att vi även hör de barnen som inte skriker högst. Jag tror inte det kommer bli lätt men att vi kommer att bli bättre på det med tiden. /Sandra Karlskoga

    SvaraRadera
  3. Det är en utmaning som man måste ta tag i. Det bästa vore om eleverna kunde få inflytande varje lektion och dag. Inte bara under specifika teman där man arbetar med demokrati med mera. Med det menar jag inte att de ska ta över lektionerna. Snarare att man gör det tydligt för eleverna vad det är som de kan påverka på lektionerna. Det är bra om man tar det gradvis så att eleverna får mer inflytande när de blir äldre. Då de kan ta mer ansvar.

    För att alla elever ska bli sedda eller hörda kan man som lärare sätta upp en norm i klassen. Att när de har grupparbeten och ska redovisa (i den form man nu väljer) måste alla elever säga någonting. Om det är diskussioner ska alla lyssna på den som säger något och inte avbryta.

    På min VFU fick eleverna ofta reflektera över om de nått upp till sina personliga mål och sätta upp nya mål för sig själva. Det är en form av inflytande över sina egna studier. Om eleverna ger feedback till läraren kan de även påverka sina lektioner. För vi lyssnar på eleverna och reflekterar över vår undervisning varje dag och varje lektion. Det gör att vi förbättrar oss själva som lärare och når fram till fler elever. På lektionerna kan eleverna även få välja arbetsätt och redovisningsmetoder som Pernilla nämnde. Det underlättar om man i förväg visar vilka alternativ som de kan välja mellan och sen beror det också på vilken grupp det är man undervisar. Nackdelen med det enligt min erfarenhet är att om man ger för många alternativ till eleverna. Har de väldigt svårt att välja och att de inte kommer igång lika fort med sina arbeten. Det skapar även en viss förvirring hos eleverna. Ett annat sätt de kan använda sitt inflytande på kan vara att läraren väljer ett ämne som de ska arbeta med. Utifrån ämnet väljer eleverna vilka begrepp de tycker tillhör ämnet (som en Mindmap). För att sedan välja en inriktning de vill gå djupare in i. Det finns många sätt som eleverna kan få inflytande över sina studier. Precis som Sandra nämnde så kommer vi att bli bättre med tiden, när vi själva får en klass vi ska undervisa i.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Elevinflytande kan vara många saker och kan diskuteras oändligt tror jag. De pedagoger som arbetar på skolorna nu tror jag har olika syn på elevinflytande.
    I skolan där jag hade min vfu hade de eget arbete där eleverna själva får bestämma i vilken ordning de arbetar med veckans uppgifter i olika ämnen bara det blir gjort. De kan välja att arbeta ihop med någon eller ensam samt fördjupa sig i någon uppgift och även hur de arbetar med uppgifterna. Här gäller det att som pedagog se att de resurssvaga eleverna får stöttning eftersom det inte alltid är lätt att arbeta på egen hand. Många gånger används eget arbete till uppsamling av arbeten som inte hunnits klart vilket gör att de som är snabba inte har något att göra medan de som arbetar långsamt nästan aldrig hinner klart. Ett problem är även att de ofta gör färdigt det roliga först och kvar blir det mindre lustfyllda som känns tungt att göra klart.

    SvaraRadera
  6. Intressant inlägg! När man tänker på det tror jag man blir överväldigad över hur svårt det faktiskt kan vara. När man väl står där och arbetar inom skolverksamheten så tror jag att det inte är så svårt. Det gäller att inte försvåra det för sig själv och tänka på de många små tillfällen som man kan inkludera elevinflytande samt demokrati. Man kan även låta eleverna få vara med och bestämma hur de vill att en viss undervisning skall utformas så att de lär sig på bästa sätt. Ett annat tillfälle kan vara att arbeta med ett visst arbetsområde och låta dem själva bestämma bland tre fyra metoder.

    SvaraRadera
  7. Håller med om att det kan kännas som ett mastigt uppdrag, men det är också en av anledningarna till att det verkar spännande! Att arbeta i skolan är dynamiskt och jag anser att en av lärarnas viktigaste egenskaper är att vara bra människokännare. Jag håller också med Pernilla om att det kan vara bra att spela in sig själv för att synliggöra sitt beteende. Man blir lätt hemmablind och genom att se sig själv från ett annat perspektiv blir man mer medveten om hur man för sig och kan således göra så att man lättare kan nå ut till alla elever. Som många skrivit innan kan jag också tänka att det är smidigt att inte ge för många alternativ åt barnen, utan hålla sig till ett fåtal som gör att det blir lättare att välja och att inte för mycket tid går åt till att fundera över det.

    SvaraRadera
  8. Håller helt med om det ni skrivit att det är problematisk med elevinflytande, hur gör man som lärare för att låta alla 30 elever få sin röst hört och sitt inflytande gjort?
    Jag tror, som många andra i den här tråden, att det är viktigt att se till att ett elevinflytande finns i klassrummet. Det är viktigt att barnen verkligen känner att deras åsikt räknas och att man som lärare tar den i bejakande när man planerar och lägger upp undervisningen.
    Precis som ni skriver så tror jag att det kommer med tiden. Att man lurar ut hur man ska göra medans man jobbar, vilket sätt som är för just den klassen man själv har. Det är viktigt att elevinflytande alltid finns i ett klassrum, men det är också viktigt att tänka på att alla klasser är olika och att man behöver planera olika för det beroende på vilken klass man har.

    SvaraRadera
  9. Håller helt med om det ni skrivit att det är problematisk med elevinflytande, hur gör man som lärare för att låta alla 30 elever få sin röst hört och sitt inflytande gjort?
    Jag tror, som många andra i den här tråden, att det är viktigt att se till att ett elevinflytande finns i klassrummet. Det är viktigt att barnen verkligen känner att deras åsikt räknas och att man som lärare tar den i bejakande när man planerar och lägger upp undervisningen.
    Precis som ni skriver så tror jag att det kommer med tiden. Att man lurar ut hur man ska göra medans man jobbar, vilket sätt som är för just den klassen man själv har. Det är viktigt att elevinflytande alltid finns i ett klassrum, men det är också viktigt att tänka på att alla klasser är olika och att man behöver planera olika för det beroende på vilken klass man har.

    SvaraRadera
  10. När jag läste erat blogginlägg så kändes det nästan som att jag skrivit det själv ! :) Är ju precis så som man känner och jag tror inte man kan förbereda sig mera än så här innan vi kommer ut i arbetslivet. Man får acceptera att resten kommer sen! Allt går inte att planera in i minsta detalj och det kommer vi få lärdom om som lärare.
    Finns nog hur många sätt som helst att försöka få eleverna till mer inflytande i undervisningen men jag tror att det viktigaste är att ha en bra gemenskap och bjuda in eleverna till diskussion och ta deras synpunkter och ideer på allvar.

    SvaraRadera
  11. Jag tror att det viktigaste man kan göra som lärare är att lyssna till sina elever och vara mottaglig för deras idéer. De kan som, ni andra pratar om ovan, få välja hur man ska redovisa ett arbete eller hur de ska träna på exempelvis addition och subtraktion, det finns oändligt många övningar som eleverna kan välja mellan. Jag tror att man som lärare måste våga gå ifrån de traditionella läroböckerna och försöka hitta på nya och kreativa sätt att nå skolans mål, och där tror jag att eleverna kan komma med en hel del egna idéer, de kan exempelvis spela mattespel istället för att nöta i boken vid varje mattelektion. När jag gick i skolan använde vi oss bara av boken när det var något nytt som skulle presenteras för att sedan gå över till mer fria övningar och det fungerade jättebra för våran klass.

    SvaraRadera
  12. Oj så svårt! Personligen vill jag definitivt att alla ska bli hörda, speciellt den tysta lilla musen längst bak i klassrummet med håret hängandes framför ansiktet. Men samtidigt vill jag inte bli personlig då det i sin tur kan leda till mobbing- tvi!. Jag tror även att som du skriver att mycket kommer falla på plats allt eftersom man blir varm i kläderna och precis som med det första barnet så kommer även första klassen bli försökskaniner.. Så lär även vi oss, vi vuxna. Trial and error. Huvudsaken är att vi alltid bär med oss att elevernas röster behövs och räknas och inte kör över dem för att vi "tycker oss" ha den rätten och "vet" bäst...Barn kan , om de får den möjligheten, ge de mest insiktsfulla lösningarna..

    SvaraRadera
  13. Elevflytande är väldigt svårt men också väldigt viktigt! Jag tror också att det viktigaste är att lyssna på eleverna, även fast man inte använder sig av deras idéer så har man iallafall lyssnat. Precis som Mathias skriver - att man är mottaglig för deras idéer. Det är svårt att veta vart gränsen, hur mycket elevinflytande ska en klass ha? För någonstans måste man dra en gräns, för vi har en läroplan att följa och det är lärarens uppgift att se till att den följs. Men som ni andra skriver att man låter eleverna välja hur det vill redovisa eller arbeta med olika ämnen tror jag är ett bra sätt på elevinflytande. Även som jag nämnde i mitt blogginlägg att man använder sig av VÖL-schema (vet, önskar veta, lärt mig), för då kan man ta sådan fakta som eleverna faktiskt vill veta, vilket också är ett bra sätt för att få in elevinflytande i klassrummet.

    SvaraRadera
  14. Precis som ni känner jag också att det kommer att bi svårt att tillämpa elevinflytande i skolan. jag har bara erfarenhet av skolvärden via 10 veckor vfu. det är inte mycket! jag hoppas att när jag börjar arbeta så kommer jag att hitta de ställen där elevinflytande lämpar sig; för visst finns dem!

    vi har samtidigt mycket att förhålla oss till, elevers olika personligheter kan också ställa till det. många elever vill inte ha inflytande och det strular bara till det för dem när de får för många val framför sig. kursplanerna kan vi inte heller rucka på, vissa saker måste vi gå igenom.

    men som jag skrev tidigare, det ska bli intressant att börja arbeta och se verksamheten ur ett par andra ögon än ur en vfu-student; jag tror man missar mycket med vfu-glasögonen på sig :)

    Sara Hedlund

    SvaraRadera
  15. Som många redan skrivit så kommer det att bli en utmaning att låta alla elever få sin röst hörd i klassrummet, framförallt om det är en stor klass. Samtidigt tänker jag att inte alla elever alltid behöver få sin röst hörd och få igenom sin vilja. Även att få rätta sig efter andras önskemål är något som krävs av individerna i samhället idag.

    Ett annat problem som jag nästan känner större fundering kring är att de erfarna kollegorna på skolan där jag börjar inte är inne på samma linje som mig - att eleverna ska få möjlighet till maximalt inflytande. Även att det står i läroplanen att eleverna ska få inflytande i undervisningen kan ju det tolkas på många olika sätt. Eleverna kan jag prova mig fram med på ett annat sätt, men kollegorna behöver jag "bearbeta" och "övertala" om de inte är inne på samma linje som jag. Att ha samma grundtankar på skolan underlättar avsevärt i det vardagliga arbetet oavsett vad det gäller.

    Som sagt kommer det att bli en utmaning att lyckas få elevinflytandet till något som fungerar bra i vardagen, men samtidigt tror jag att så länge jag har med mig tanken kommer mer och mer falla på plats när erfarenheten även börjar komma. Har jag insikten i dilemmat är det lättare att hitta en hållbar lösning.

    SvaraRadera
  16. Precis som många skriver så är elevinflytande en bra sak. Man kan göra det på olika sätt. Däremot anser jag att eleven ska ha inflytande i sin utbildning till viss grad. Det får inte bli elevstyrt så att man glömmer bort syftet med undervisningen..
    Men att låta eleverna vara med och bestämma över vissa saker tycker jag är ok, men det är du som lärare som ska se till att undervisningen går i den riktning som läroplanen kräver utav oss. Iblank kan jag känna att det är svårt att få med alla elever på vissa saker eller att få alla elever att komma till tals. Detta var enormt svårt för mig den första tiden som jag undervisade. Nu har det blivit lite enklare, däremot är det inte alla som vill vara med och bestämma eller komma till tals, men jag ser till att de får chansen om de vill. Lika villkor för alla, lika behandling för alla oavsett vem eleven är eller vilka svårigheter eleven har.// Georgette

    SvaraRadera