Vår skola idag grundar sig enligt läroplanen på demokrati.
Demokrati innebär enligt min tolkning att majoriteten avgör hur ett beslut ska
se ut. Men om vi ska utgå ifrån det, hur blir det då med elevinflytandet på
individnivå? Som lärare ska varje elev synas och varje elevs röst höras i
klassammanhanget. Detta kommer ju onekligen att krocka när man ska ta beslut
som grundar på demokratisk förståelse.
Boken ”Levd demokrati” av Hedvig Ekerwald och Carl Anders
Säfström hävdar bland annat att elever ofta inte upplever någon frihet i att
yttra precis det de tänker, utan att de snarare införas i att tycka och tänka
”rätt och fel”. Om eleverna känner så från första början, hur påverkar detta
deras syn på att de faktiskt ska ta aktivt inflytande på skolans värld?
Vi måste enligt min tolkning av detta problem med andra ord
hela tiden se till att eleven tycker att den syns och hörs. Detta är en process
och det måste ske hela tiden genom dokumentation och uppföljning. Jag
personligen tycker till och med att det får ta lite extra utrymme i
undervisningen att eleverna får göra sin röst hörd, även om det kanske inte
gynnar just min planering för stunden eller det jag egentligen hade tänkt göra.
Men särskilt i de yngre åldrarna är det viktigt att eleverna känner att deras
röst är viktig och att de känner att min åsikt räknas, jag duger, det jag säger
är viktigt för andra. Om man förmedlar den bilden till barnen kan det
förhoppningsvis även förebygga mobbning, vilket är det andra stora temat i
Ekerwald och Säfströms bok.
Eleverna måste kunna bestämma själv i skolan vad de tycker
och hur de vill göra, annars är det nog svårt för dem att utveckla självkänsla
och att kunna stå upp för det man faktiskt tycker, lika mycket som de lär sig
genom att ta inflytande att respektera andras åsikter och tycken. Tidsbristen i
skolan är naturligtvis ett viktigt tema, men att eleverna lär sig att deras
åsikt är viktig och att demokratiska beslut inte betyder att de inte räknas som
individer, är enligt min uppfattning ännu viktigare.