måndag 16 maj 2016

Nyköpings seriestripp (Jennifer, Frida, Naida, Sofia och Juliane)

 Här kommer Nyköpings seriestripp om att bryta normer och att behandla alla lika: Fotbollsmatchen


 



9 kommentarer:

  1. Vilken bra och aktuell seriestripp! Hade denna diskussion med några killar i veckan, det tyckte att tjejerna var dåliga och att det var tråkigt när dem var med. Fick då förklara för dem att alla får vara med och att man ska ge alla en chans och att tjejer också är bra på fotboll. Alla är inte såklart inte bra på fotboll men det gäller ju både killar och tjejer, syftet är att ha roligt och att man kan ha det tillsammans med alla!

    SvaraRadera
  2. Intressant seriestripp! Tänker att den speglar sig väldigt mycket i dagens samhälle med, inte minst med diskussionen som förekommit om varför det heter "fotboll" när herrarna spelar och "damfotboll" när damerna spelar. Samma sak i ishockey (herrlandslaget: tre kronor, damlandslaget: damkronorna). Intressant också att titta på ifrån olika perspektiv, eran seriestripp. T.ex. kan man hävda att den vinklar sig åt andra hållet i slutet, dvs. att när väl en tjej "kan" göra mål så kan alla det. Mycket bra, tänkvärd och aktuell seriestripp, tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Intressant seriestripp! Jag tycker den är spännande då den kan tolkas från så många olika håll och beroende på vad man har för tidigare erfarenheter. Min första tanke var att den inte speglade verkligheten alls, för där jag jobbar är det minst lika många tjejer som killar som kan och är duktiga på att spela fotboll. Så min första reaktion var att strippen kändes irrelevant. Efter att ha läst den igen och funderat lite till så kom jag tillbaka till min tid i skolan, vilket strippen speglar ganska glasklart. När jag gick i låg- och mellanstadiet fanns det nog inte en tjej på min skola som spelade fotboll på rasterna, sen om det var för att de ”inte kunde” eller om de inte ville vet jag inte. Jag själv har aldrig varit intresserad av bollsporter.
    När jag tog ännu ett steg i mina tankar så fångades jag av genusperspektivet, jag tycker att det här med ”tjejgrejer” och ”killgrejer” känns så gammaldags. Samtidigt som jag är lite motsägelsefull och kommer på mig själv med att tänka i de banorna ibland! Däremot tycker jag att det är viktigt att som lärare försöka bortse från genuset och istället börja gå ner på individnivå. Oavsett kön så kan man vara lika bra på exempelvis sporter och jag tycker inte man ska lägga någon värdering i könet. Sen är det lättare sagt än gjort, än så länge är vi på en transportsträcka mot en mer individanpassad syn. Dock vill jag poängtera att jag inte tycker att man helt ska glömma bort genus, utan att man visar på vilka sätt en tjej och en kille skiljer sig rent kroppsligt, men poängtera att oavsett kön kan man vara bra på samma saker, ha samma intressen och så vidare.
    Ni har helt klart en tolkningsbar och väldigt bra seriestripp, den bidrar verkligen till diskussioner och jag är säker på att man kan få ut många bra åsikter ur den.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin strip! Jag måste erkänna att jag trodde den skulle ta en annan riktning, men blev positivt överraskad över resultatet. Jag tror inte det är så där lätt på alla skolor, sådana fördomar tror jag är djupa, men kanske har skolans likabehandlingsarbete visat sig fruktsamt? :)

    SvaraRadera
  5. vilken bra seriestripp. kommer själv ihåg hur det va när jag gick i skolan när killar sa att tjejer kan inte spela hockey. när jag själv ville börja med hockey frågade jag om det fanns något tjejlag men fick till svar att föreningen inte hade råd att satsa på ett tjejlag =( så tyvärr är det inte bara i skolan det ser ut så utan i hela samhället.

    Det är jättebra att skolan jobbar med att det ska vara lika och att alla ska få vara med men samhället i stort måste också förändra detta.

    SvaraRadera
  6. Bra seriestripp som visar hur många killar jag känner tycker om tjejer och fotboll. I skolan fick man ofta höra att tjejer inte är lika bra på att spela fotboll som killar och att damlandslaget tom skulle få stryk av ett division 5 lag i en match..
    Håller med Emelie då jag oxå trodde det skulle ta en annan vändning men jag blev med positivt överraskad =)

    SvaraRadera
  7. Håller med de övriga om att det är en bra och aktuell seriestripp! Tror nog att de flesta kan relatera till att inte få vara med p.g.a. kön. Hur många gånger fick man inte spela back för att då var man minst i vägen? Håller med Siri, det är bra att skolan ändras och ser dessa normer. Men samhället måste ta ett större ansvar och börja förändras!

    SvaraRadera
  8. Väldigt bra seriestripp! Det är ju verkligen något som ofta händer i skolan, detta är verkligen något som lärare och skolan behöver arbeta mycket med för att det ska vara jämlikt. Det gäller som pedagog veta hur man ska hantera situationen eftersom det många gånger kan bli ett annat utfall. Det var däremot roligt att det blev ett bra slut!! Jag önskar att det alltid vore så.

    SvaraRadera
  9. Håller med de övriga om att det var en bra seriestripp! Det är ofta inte killarna villl ha med tjejerna i sitt lag och de gäller inte bara fotboll utan det gäller nog de flesta sporter. Detta är något som vi säkert kommer möta ute i skolorna och som vi kommer få arbeta med, för att få det mera jämlikt. Vad bra att det blev ett positivt slut!

    SvaraRadera