måndag 18 april 2016

Demokrati och elevinflytande- hur går det ihop?

Vår skola idag grundar sig enligt läroplanen på demokrati. Demokrati innebär enligt min tolkning att majoriteten avgör hur ett beslut ska se ut. Men om vi ska utgå ifrån det, hur blir det då med elevinflytandet på individnivå? Som lärare ska varje elev synas och varje elevs röst höras i klassammanhanget. Detta kommer ju onekligen att krocka när man ska ta beslut som grundar på demokratisk förståelse.
Boken ”Levd demokrati” av Hedvig Ekerwald och Carl Anders Säfström hävdar bland annat att elever ofta inte upplever någon frihet i att yttra precis det de tänker, utan att de snarare införas i att tycka och tänka ”rätt och fel”. Om eleverna känner så från första början, hur påverkar detta deras syn på att de faktiskt ska ta aktivt inflytande på skolans värld?
Vi måste enligt min tolkning av detta problem med andra ord hela tiden se till att eleven tycker att den syns och hörs. Detta är en process och det måste ske hela tiden genom dokumentation och uppföljning. Jag personligen tycker till och med att det får ta lite extra utrymme i undervisningen att eleverna får göra sin röst hörd, även om det kanske inte gynnar just min planering för stunden eller det jag egentligen hade tänkt göra. Men särskilt i de yngre åldrarna är det viktigt att eleverna känner att deras röst är viktig och att de känner att min åsikt räknas, jag duger, det jag säger är viktigt för andra. Om man förmedlar den bilden till barnen kan det förhoppningsvis även förebygga mobbning, vilket är det andra stora temat i Ekerwald och Säfströms bok.

Eleverna måste kunna bestämma själv i skolan vad de tycker och hur de vill göra, annars är det nog svårt för dem att utveckla självkänsla och att kunna stå upp för det man faktiskt tycker, lika mycket som de lär sig genom att ta inflytande att respektera andras åsikter och tycken. Tidsbristen i skolan är naturligtvis ett viktigt tema, men att eleverna lär sig att deras åsikt är viktig och att demokratiska beslut inte betyder att de inte räknas som individer, är enligt min uppfattning ännu viktigare.

7 kommentarer:

  1. Det där tycker jag är intressant. Hur man får ihop demokrati och samtidigt synliggöra individen. Det kan vara svårt som en vuxen person att stå emot gruppens åsikter och jag kan tänka mig att det är ännu svårare för ett barn. Man vill ju ha ett klassrumsklimat där alla vågar och kan säga vad de tycker men...det är nog nästintill en utopi. Jag tror att individen känner av snabbt vad som är "rätt" eller "fel" åsikt och rättar in sig i ledet. Kan det bli en fungerande demokrati?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är precis inne i samma spår som jag. Demokrati betyder ju visserligen att majoriteten avgör beslutet, men precis som du säger kan det leda till att försumma individens, i vårt fall elevens, inflytande i sammanhang! Svårt att få "ihop" det!

      Radera
  2. Håller med om att det är svårt att ha en demokratisk hållning samtidigt som alla ska få vara delaktiga och att vi som lärare har centralt innehåll och kunskapskrav att gå efter. Men jag tycker också att det är viktigt att alla barn får synas och höras för att deras självförtroende och självbild inte ska försämras. Jag kan också förstå att det kan vara svårt i praktiken att låta alla komma till tals hela tiden men det är viktigt att alla som vill får uttrycka sina känslor, åsikter och kunskaper någon gång under skoldagen. Jag tror också att om man lär barnen att alla har inte samma åsikter och alla ser inte likadana ut m.m. i en tidig ålder så kommer också förståelsen för det att öka och mobbningen i skolan att minska. Det är iaf vad jag tror =)

    SvaraRadera
  3. Jag tänker att demokrati och elevinflytande går hand i hand. Demokrati i klassrummet är en typ av elevinflytande där majoritetens röst blir hörd, precis som ute i samhället. Sedan är det nog väldigt viktigt att allas röster blir hörda - precis som du säger. Detta tror jag dock man kan få in genom att vid diskussioner lyssna på de elever som räcker upp handen och vill säga något, lyssna när elever vill berätta något under morgonsamlingen, eller också ha pass där eleverna själva får välja vad de ska arbeta med under det passet. Sedan kan man även jobba med elevinflytande på så sätt att eleverna kan få välja vilken arbetsform det skulle vilja redovisa ett arbeta. Någon kanske vill göra det muntligt inför klassen, andra kanske vill skriva en fakta text, någon kanske vill göra en plansch. Jag tror det är viktigt att jobba med både stora och små beslut för att alla elever ska känna att de är delaktiga och har ett inflytande. Demokratiskt inflytande är det som eleverna kommer möta ute i samhället och i det stora hela är det allas röst som kommer till tals även där.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Linnéa om att individens åsikter måste få komma fram, jag tror också att det är bar med handuppräckning och att eleverna ges tillfällen att prata om vad de vill, vad de har gjort under helgen eller lov och liknande. Detta var något som min LLU var noga med under min senaste VFU. Hon tog alltid tid på morgonen och frågade om det var någon som hade något att berätta, och ställde följdfrågor för att träna eleverna att utveckla sitt språk. Detta sätt att arbeta på är något jag planerar att ta rakt av i mitt framtida då det märktes på eleverna att de tycker att det är väldigt roligt att dela med sig.

    SvaraRadera
  5. Vad kul Mathias att du hittade något som du kände fungerade och vill anamma det i din blivande undervisning! Jag kan också tycka att ett sådant sätt är en smidig och "enkel" väg att ta för att låta varje individ som vill få en chans att göra sig hörd och på så sätt skapa en vidare utveckling inom så många områden. Som Juliane skrev så är demokrati att få göra sin röst hörd och få vara delaktig så viktig och läraren måste (!) se till att inge mobbing får ske i detta. Det är så lätt när en elev yttrar sig i något som frångår normen att denna elev blir utsatt (personlig erfarenhet som sitter i sinnet än idag). Skolan ska vara en trygg plats och elever som vågar tala för sig gagnar så mycket i de högre klasserna med- jag tänker muntligt framträdande etc. För att inte nämna självkänslan av att våga säga sin mening och bli hörd på ett positivt sätt.

    SvaraRadera
  6. Demokrati är viktigt och någonting som vi måste värna om givetvis. Men för att synliggöra demokrati så måste vi också diskutera vad det innebär och kan innebära. Man har rätt att lägga fram sin åsikt, men finns det risker och konsekvenser av att vi lär barnen att man får säga vad man vill? Demokrati innebär så mycket mer än så, och det är här många brister i idag. Det är därför vi har utanförskap och segregering trots demokrati tror jag.
    Vi i skolan måste lyfta det som gör det demokratiska samhället till ett gott samhälle att leva i där eleverna som vuxna framöver känner att de har inflytande över, att de vågar ta plats och göra sin röst hörd. Det kan man göra genom att låta eleverna få inflytande i skolan och att man tänker på att demokrati inte enbart är yttrandefrihet...

    SvaraRadera